A Land Fit for Heroes II

Efter ungefär halva The Cold Commands, del två i Richard Morgans A Land Fit for Heroes-trilogi efter The Steel Remains, så var jag redo att bara ge upp. En typisk mellanbok där det ju aldrig händer något väsentligt, folk dräller runt och gör en massa grejer där man kan räkna ut precis hur det ska gå för annars blev det ju ingen tredje bok, och dessutom kommer långa, långa, luddiga, luddiga drömsekvenser och breder ut sig som en blöt filt över förståelsen av vad fan det är som pågår. Men början var stark, den hämtar upp sig rätt bra på slutet, och jag gillar ju fortfarande karaktärerna som hänger med från första delen, så det är med lika delar tillförsikt och självspäkning jag tar upp The Dark Defiles, som är tredje och sista delen.wpid-20150208_150112.jpg

Jag hade inte behövt oroa mig. För nu börjar resan på riktigt. Lite segt och trögt är det innan det kommer igång, men herregud vilken utveckling! Bortblåst är den latenta misogyni jag hade lite svårt att svälja i ettan (eller är det kanske så att jag har vant mig? Tror inte det, men det kanske är en faktor.). Den har ersatts av misär, en skenande karaktärsutveckling, avslöjande av intriger nästan på Locke Lamora-nivå och en värld som växer och sväller över alla bräddar. Upplösningen är precis så öppen så som jag hade hoppats på (”och så levde alla lyckliga i alla sina dagar” hade känts malplacerat), och gör att berättelsen gör många, många varv i mitt huvud efter att jag vänt sista bladet. Och avslutas gör den på ett sätt som jag inte sett maken till sedan allra, allra sista kapitlet i Dark Tower-sviten. Wow. Fortsätt så, Richard Morgan, så är allt förlåtet.

Kommentera

