Cujo

Stephen King är världskänd som skräckförfattare av rang, men jag ska erkänna att jag inte brukar uppleva hans böcker som särskilt skräckiga. Fram till nu. Kanske det handlar om urvalet (i huvudsak Dark Tower), men även The Shining och Carrie var förstås lite ruggiga här och där, men uppmuntrade till eftertanke snarare än skrämdes. Cujo är en helt annan historia. Med bara lite förförståelse kan man räkna ut att med en emotionellt trängd mamma och en ekonomiskt trängd, frånvarande pappa, en fyraårig pojke och en etthundrakilos sanktberhard med rabies, så måste det bli värre innan det möjligtvis blir bättre. Och det blir det. Jag förstår att man gjort film på den här boken, för det måste den lämpa sig alldeles utmärkt för.

Jag förvånas lite över att, trots Kings välkända ställningstaganden för de små och svaga så är cujodet inte pojken Tad som jag känner mest sympati för i den här boken, utan snarare är det mamman Donna och grannfrun Charity som jag känner mest för. För deras motståndare är inledningsvis inte den fradgande hunden utan deras egna makar, och den kontroll som även en välvillig make utifrån rådande normer i tid och rum utövar över sin hustru. Det gör att sedan, när ett äkta hot i form av hunden dyker upp, så gör deras erfarenheter och rådande livssituation att de har svårt att hantera hotet, och på så vis slutar berättelsen i en större tragedi än den skulle kunna behöva göra. Jag önskar att jag visste att Stephen King gjorde det här medvetet, men enligt Wikipedia så skrevs boken under en period då King hade svåra alkoholproblem och han minns själv lite av det, så det är svårt att veta.

Hur det nu var med det så är Cujo en sån där bok som man tar upp, läser några sidor av, och sen har en ganska bra uppfattning åt vilket håll det här är på väg, och det är inte bra. Och snälla snälla snälla gör det inte men det gör dom ju förstås ändå och det suger bara mer och mer i magen och herregud NEJ. Så känns det. Och gillar man den känslan så kan jag bara rekommendera den, även om den inte är en av Kings bästa.

Kommentera

