Berättelsen om Taur

På julaftonsnatten 1983 får gubben Karl på Orust ett oväntat besök som kommer att förändra resten av hans liv. 1997, fjorton år senare, börjar Nina Karlsson högstadiet på Gårdstensskolan i Göteborg. Nina är en vanlig tjej med vanliga kompisar och ett särskilt intresse för datorer och Internet, detta som är nytt och okänt för de flesta vuxna. Hon har till och med skaffat sig kompisar på Internet som hon mejlar med. Den bäste och trevligaste (och snyggaste!) av dem säger att han heter Viktor och bor på Orust…

taur400-500x500Berättelsen om Taur är en ungdomsbok som utspelar sig i en övernaturlig version av vår egen värld, och som glädjande nog har inspirerats av svensk folktro snarare än av de anglosaxiska fantasyklichérna. En annan ungdomsbokskliché författaren lyckas undvika är det antagonistiska förhållandet mellan ungdomarna och vuxenvärlden, som brukar representeras av föräldrar, lärare och rektorer som sätter käppar i hjulet för huvudpersonerna. Det är inte de vuxna och vuxenvärlden som är motståndarna här – de är lyckligt ovetande om den fara som hotar. Överhuvudtaget är vuxenvärlden rätt frånvarande, och där de vuxna blandar sig i har de fullständigt missförstått sammanhangen, eller så är de godmodigt men naivt stödjande. Det glädjer mig också att se att boken behandlar främlingsfientlighet på ett sätt som är naturligt och starkt ställningstagande utan att för dens skull vara moraliserande, en svår balansgång.

Ungdomsböcker riktar sig ofta till en kategori något yngre än bokens huvudperson, och i så fall skulle den här boken vara särskilt lämpad till barn i femman-sexan. Jag har inte så många sådana barn i min omgivning, men själv skulle jag ha kastat mig över boken när jag själv var i den åldern. Även som vuxen blir jag uppriktigt fängslad av berättelsen, och även om språket i vissa fall är enkelt så verkar inte författaren anta att jag som läsare är lite småkorkad, vilket är en fälla jag upplever att ungdomsboksförfattare ibland faller i. Kanske är det också så att boken har en speciell lockelse på mig, som skulle gå dagens ungdomar förbi, med tanke på att den utspelar sig sent 90-tal, alltså ungefär då jag själv var i huvudpersonernas ålder.

Berättelsen om Taur är förvisso en barn- och ungdomsbok, men den har tillräckligt vuxet tilltal för att inte skrämma bort varken de äldre ungdomarna eller oss vuxna som smygläser från YA-hyllan när ingen ser. Den har mystik, lite romantik och framför allt spänning! Jag skulle inte tveka att ge den till min kära dotter (eller son), ifall jag hade någon.

Recensionsexemplar från Idus förlag. Recensionen har tidigare publicerats i Fenix 1/15.

One thought on “Berättelsen om Taur

  1. Hej.
    Jag tycker du har en intressant blogg men jag kan inte se hur många följare och läsare du har. Jag har nominerat dig med Liebster Award som du kan läsa mer om inne i min blogg theperny.blogspot.com

Kommentera

