Liebster Award

Jag har blivit nominerad till Liebster Award av Pernilla Lindgren. Jag är hedrad, tack så mycket! Där följer att jag ska svara på 11 frågor, så här kommer svaren:

1. Vilken bok läser du just nu?

liebster-award-logoJag är inte på upploppet inför nästa tema-artikel till Fenix, så härnäst blir det Blodsmak – Ett fall för Sennja Maler

2. Vilken typ av böcker tycker du bäst om, varför?

Det är som med mat och så mycket annat, det beror på vad man känner för just då, men jag håller mig oftast inom fantastiken.

3. Hur många böcker uppskattar du att du läser på ett år?

Jag behöver inte uppskatta eftersom att Goodreads statistikfunktion håller reda på det åt mig (60-70 st verkar genomsnittligt). Drömmen är 100 böcker om året, men det ser mörkt ut än så länge, särskilt för i år.

4. Vilken årstid läser du flest böcker, varför?

På sommaren, dels för då finns det dels gott om tid att jäsa på altanen eller i trädgården med en bok, och dels så känns datorspelandet mycket mindre lockande när solen skiner ute.

5. Föredrar du tryckta böcker eller e-böcker, varför?

Jag läser inte e-böcker. Det funkar bara inte för mig, jag hänger inte med i längre texter som jag läser i digitalt format och dessutom blir hela läsupplevelsen kränkt av att inte känna bokens tyngd och volym i handen. Jag vet att många tycker annorlunda, men så tycker jag.

6. Hur hittar du böcker som du vill läsa?

En del från andra bloggar, men också utifrån att tema-artiklarna till Fenix tvingar mig att leta upp böcker jag kanske inte skulle ha hittat annars, och i många fall så har jag gillat dem och därmed har ett helt nytt författarskap öppnat upp sig för mig.

7. Om du bara får välja en bok, vilken skulle du då rekommendera?

Det är en lika omöjlig fråga att svara på som ”om du bara fick bära en uppsättning kläder i resten av ditt liv…” eller dylikt. Det beror ju på, och främst beror det ju på vem jag ska rekommendera den till. Jag har dock listat några av mina favoritrekommendationer här.

8. Var är din favoritläsplats?

I sängen på altanen en sommarmorgon då man inte behöver gå upp överhuvudtaget.

9. Vilken bok längtar du efter att få läsa just nu?

The Lies of Locke Lamora. Igen. Och förstås The Fitz and the Fool, men där har jag lovat mig själv att vänta tills alla delar kommit ut.

10. Vad får dig att vilja läsa om en bok?

Att det känns så här när jag läser den första gången:

nemi

11. Läser du många böcker på samma gång?

Sällan, numera. Jag la av med slalomläsningen när ijag började skriva om böckerna på bloggen, men om jag har fått ett recensionsex (så jag känner mig tvingad att ta mig igenom hela) på en bok som är riktigt dålig så kan det hända att jag behöver ta till en annan bok inemellan för att orka med hela eländet.

 

Så, det var det! Det ingår i reglerna för Liebster Award att man ska skicka frågor vidare till andra bloggar, men eftersom att jag principiellt inte är särskilt förtjust i kedjebrev så tänker jag inte peka ut någon. Om det finns någon bloggläsare därute som är intresserad av utbytet så får ni dock gärna svara på de nedanstående frågorna och sen höra av er, så ska jag länka till er här.

  1. Har du något uttalat syfte med ditt bokbloggande, och i så fall vilket?
  2. Vilken är den bästa svenska fantastikbok du läst?
  3. Vilken är den bästa ickevästerländska fantastikbok du läst?
  4. Har du några ”allroundböcker” som du kan rekommendera till nästan alla som frågar om lästips?
  5. Vilken årstid läser du mest böcker? Varför?
  6. Läser du fantastik mer för att fly verkligheten eller för att förstå den?
  7. Om du skulle leva i en fantastikboks verklighet, vilken bok skulle du välja? Varför?
  8. Har du en läsupplevelse som du hoppas att få återuppleva igen varje gång du öppnar en ny bok?
  9. Har boken en särställning som kulturform? Varför (inte)?
  10. Tror du att pappersboken kommer att ersättas av e-boken på sikt?
  11. Tycker du som jag att bokbloggande och katter verkar höra ihop? Några idéer om varför?

En tanke på “Liebster Award

Lämna en kommentar