The Windup Girl

Det är farligt när man har hört så mycket gott om en bok som jag hade om The Windup Girl, då blir man nästan ofelbart besviken, och så även här. Paolo Bacigalupi jämförs på omslaget med William Gibson, och jag kan definitivt förstå varför, för den här boken har många likheter med Neuromancer, främst vad gäller svagheterna. För ärligt talat, inte ens när jag just har läst ut den förstår jag fullt ut vad författaren vill mena att berättelsen ska vara, och det är synnerligen svårt att någonstans i boken förstå vartåt den är på väg. Precis som i Neuromancer bygger författaren upp spännande och intressanta miljöer, fast här är det biologi och smittsamma sjukdomar istället för teknologi och datavirus.4763183.0

Berättelsen utspelar sig i Thailand någonstans efter att världen har utvecklats till en kamp om tillgängliga kalorier för att livnära hela befolkningen, där sjukdomar som drabbar både grödor och människor, genetisk design och stora agrikulturföretag har spelat sina roller i utvecklingen. Det är lite ”Neuromancer möter Oryx & Crake”, faktiskt. Jag gillar verkligen den thailändska miljön och kulturen som skildras, och de första kapitlen är både fascinerande och exotiska, men sen planar berättelsen liksom ut och tar inte fart igen förrän alldeles i slutet. Den enda karaktären som engagerar mig är titelkaraktären, en artificiell, genetiskt designad människa som bara kan skiljas från de icke designade på grund av några avsiktligen inbyggda svagheter.

Bacigalupi har definitivt något här, och jag är nyfiken på vad han har tänkt producera i framtiden, även om den här trots allmäna rop av bifall inte riktigt föll mig i smaken.

 

Kommentera

