The Shadowed Sun

12953986Tio år har gått sedan händelserna i The Killing Moon. Trots det känner jag mig inledningsvis lite vilse, för det som hände då har stor bäring på vad som händer i The Shadowed Sun, och jag kommer inte riktigt ihåg så mycket som jag skulle ha önskat. Jämfört med företrädaren så  är det här mindre politik och mer nära och personligt – en berättelse om plikt, kärlek, omgivningens förväntningar, manligt och kvinnligt, sex, makt, lugn och känslokyla.

The Shadowed Sun bjuder på otroligt mänskliga och komplexa karaktärer som det är omöjligt att dela in i onda och goda och som utvecklas organiskt hela boken igenom. Den är en utvidgning av företrädarens exotiska värld till något ytterligare nytt och annorlunda, men sanden hänger fortfarande i luften… Boken är inte lika poetisk som The Killing Moon, och har möjligen ett något högre tempo. För mig var det njutbar och känslosam läsning, och jag kan varmt rekommendera den till alla som gillade The Killing Moon.

 

Kommentera

