Stories of Your Life and Others

Ibland skaffar jag och läser böcker på otroligt lösa grunder, och utan att egentligen veta vad jag ger mig in på. Så som man kan förvänta sig så blir det inte alltid jättebra. Men å andra sidan, ibland blir det helt otroligt bra, och min sammanstöt med Stories of Your Life and Others var ett sådant tillfälle. Jag har aldrig hört talas om Ted Chiang förut, men den här novellsamlingen är en av de mest gedigna jag någonsin stött på. Sammanlagt åtta noveller av vilt varierande längd och innehåll, men alla med ett knivskarpt berättande som på något sätt suger in läsaren mellan sidorna. Utan att egentligen vara gastkramande spännande lyckas Chiangs mångfacetterade berättelsebyggande ändå fånga mig på ett sätt jag har svårt att förklara.

Stories+of+Your+Life+and+OthersI Stories of Your Life and Others möts olika teman som egentligen borde kännas spretiga, men som inte gör det. Två av novellerna är bibliskt inspirerade, medan flera av de övriga tillämpar så skilda vetenskapliga fält som lingvistik, neuropsykologi, matematik och fysik, men alltid med ett humanistiskt perspektiv som får det vetenskapliga att kännas både engagerande och meningsfullt. En novell är en spekulation över vetenskapens framtid, och en är en ukronisk berättelse om hur det kunde ha tett sig om både vissa 1800-talsuppfattningar om biologi och vissa kabbalistiska teorier visade sig avspegla verkligheten. Det hela rundas av med en etisk diskussion i mockumentär-format som sätter myror i huvudet på mig under minst resten av dagen.

Som ni kanske märker är jag både imponerad och glatt överraskad över det här oväntade guldkornet. Jag kan varmt rekommendera den till alla som vill bli intellektuellt och moraliskt stimulerade i munsbit-stora portioner av kristallklar fantastik.

 

2 thoughts on “Stories of Your Life and Others

  1. Å, en av mina favoritböcker! Och favoritförfattare 🙂 Alltid roligt att se att andra upptäcker Ted Chiang. Eftersom han bara skriver noveller, och bara ganska sällan kommer med något nytt, finns det inte så mycket mer att ta av än denna bok. Men en del av hans senare berättelser finns online.

    Exhalation (som podcast)
    The Lifecycle of Software Objects
    What’s Expected of Us
    The Truth of Fact, the Truth of Feeling (rekommenderas extra mycket!)
    Sen fanns ”The Merchant and the Alchemist’s Gate” online tidigare, men den har blivit borttagen 😦

Kommentera

