The Last Wish

Jag läste i Level om senaste The Witcher-spelet för ett tag sen och blev grymt nyfiken på världen som beskrivs som så väldigt gedigen, så självklart var jag tvungen att skaffa mig böckerna som spelet inspirerats av (eller i alla fall den första i ordningen). Den var allt jag väntade mig och lite till, roligt nog. Det är kanske mina fördomar, men jag förväntar mig alltid att litteratur från öststaterna ska ha en mörk ådra, och jag blir sällan besviken, så inte heller i detta fallet. The Last Wish är på ett sätt mörkare än den västerländska grimdark-trenden. Jag tror jag upplever det så eftersom att grimdark verkligen verkar anstränga sig för att framställa alla som så egoistiska och våldsamma, och världen som kall och cynisk. I The Last Wish ser man mörkret tydligare när det är uppblandat med strimmor av hopp, och hopplösheten blir än så mycket djupare när allt går åt helvete hela tiden trots aktörernas ambitioner att göra gott: kort sagt, så är det ingen mening att försöka för det blir skit i alla fall.the-last-wish

Bokens protagonist är Geralt, ”witcher” till yrket. Det innebär helt enkelt att han reser land och rike runt och hyr ut sina tjänster som professionell monstermördare. Problemet är att han och hans kolleger är lite för bra på sitt jobb, så monstren börjar bli sällsynta… Det finns många lätt igenkänningsbara element i The Last Wish, igenkänningsfaktorer från berättelserna om Elric, från Tusen och en natt, från grekisk mytologi och från mer än en av bröderna Grimms sagor. Men det är bara inspiration, snarare än plagiat, och de blandas så vackert tillsammans med (för mig) helt nya element och en krydda av mörkt och främmande som håller i sig hela boken igenom. Det är inget nytt och revolutionerande, men det är det gamla i en fräsch och njutbar förpackning som alla som håller på att växa ur klassisk fantasy borde prova på.

Kommentera

