Anna Kristina och jag

Nu har det varit lite lågvatten på bloggfronten ett tag , och här kommer förklaringen: FF-familjen gick nämligen för ett par veckor sedan från fyra (varav två med svans) till fem (fortfarande varav två med svans)! Vår dotter är en frisk och glad unge, men trots det lär nog både läs- och bloggtiden bli något begränsad under en tid framöver. Men min ambition är att inte ge upp om bloggandet, för läsa kommer jag ju alltid att göra – så ge inte upp ni heller, vänta er bara något långsammare uppdateringar under en period.

IMG_20151113_164303I väntan på det lilla miraklets nedkomst så fick vi i gåva från blivande farmor den här boken, med utgivningsår 1944, som farmors mor i sin tur läst när det begav sig. Som vanligt är det fascinerande att läsa litteratur som är lika mycket informativ som den är dokumentation över en svunnen tid. 1944 känns inte så otroligt långt bort, men i mamma Ruths reflektioner kring sin dotters födelse, skötsel och uppväxt ryms ett tidsdokument över en helt annan verklighet. Bara lyssna på det här utdraget ur första kapitlet:

Vi skall anses ha gjort vår plikt nu då, Anna Kristina och jag, mot fosterland och familjevärn. Hon är ett litet led, så att säga, i utvecklingen och en glädjande krumelur i befolkningsstatistiken. Men tänk, vi bryr oss inte ett dyft om det här med plikten, varken hon eller jag! Naturligtvis bode vi ha en viss liten känsla av att ha gjort något för landet upphöjt och tacknämligt, eftersom att det är meningen att vi ska skämmas, om vi inga barn vill ha. Och visst älskar vi fosterlandet, tro aldrig annat, och gläds mer än någonsin förr åt den lilla plätt av detta som inramas av vårt B. B.-fönster.

Det var inte igår som någon ens tänkte så!

I stort så är det intressant att se hur många ”absoluta sanningar” inom barnavård som uppenbarligen har förändrats på lite drygt 70 år, men det är uppmuntrande att läsa Hamrin-Thorells perspektiv på dem, då hon ofta förhåller sig rätt kritisk mot alla riktlinjer och goda råd. Till exempel stipulerade tidens faktakunskap att ”barnet skall äta prick 6, 10, 2, 6 och 10. Aldrig få mat mitt i natten, även om det gallskrek så grannarna slog i väggen, aldrig äta mer än 20 minuter och för all del bara på en sida.” Men Hamrin-Thorell fastställer att hennes dotter ”skall skötas med varvtals fackkunskap och varvtals mammeförnuft” och skiter högaktningsfullt i detta, och det går ju bra det också. Generellt sett verkar det ha varit en grannlaga sak, det där med barnuppfostran på 40-talet, för det verkade ha varit de manliga experternas arena, det också. Som H-T uttrycker det:

När man ligger på B. B. har man god tid att läsa böcker och då är ingenting så intressant som barnavårdslitteratur. Man har ju så fint åskådningsmaterial i sin lilla nyfödda. Därför staplade jag på mitt nattduksbord den ena barnavårdsboken efter den andra och läste metodiskt. Mycket nyttigt fick man lära sig, ty här fanns ju all manlig barnavårdsvisdom samlad och den lär ju inte vara så liten. Hur jag än letade, fann jag däremot inte minsta lilla bok, som tydde på att den skrivits av en mamma, som själv tvättat, ammat, snutit och fostrat vanliga friska barn.

För en av de saker som framgår tydligt boken igenom är att även om mycket i både materiel och metoder har ändrats sedan 40-talet så är det en sak vad gäller barnuppfostran som är en konstant: varenda jävel du träffar kommer att ha synpunkter på hur du väljer att göra. Oavsett om de vet något, oavsett om de har fostrat barn själva, oavsett om de vet något om vem du (och ditt barn) är eller inte. Det är för mig en betryggande tanke, för det betyder att jag utan dåligt samvete kan välja att ignorera allihopa, och bara söka mig råd i de fall jag vill eller behöver dem. Och om någon tycker att jag gör fel så kan jag känna mig trygg i att hade jag gjort tvärtom hade någon tyckt att det var fel också. Så även för min dotter blir det ”varvtals fackkunskap och varvtals föräldraförnuft”. Det känns tryggt.

2 thoughts on “Anna Kristina och jag

Kommentera

