Poison Study

Mitt i det första nybliven-förälder-kaoset läste jag Poison Study, och den var så otroligt fängslande att tankarna drogs till den så fort jag la ned den. Om det var på grund av boken eller på grund av livet vet jag inte riktigt, för jag kom igenom den rätt fort, och att se tillbaka objektivt är svårt. Jag tog i alla fall upp den utifrån förutsättningen att den var fristående, och nu är det inte riktigt sant, men den går definitivt att läsa som fristående.60510

I Poison Study får vi följa Yelena, som på dagen för sin egen avrättning får ett oemotståndligt förslag: du får ditt liv om du blir furstens munskänk. I ett rike där giftmord är vardag kanske det inte är den bästa dealen, men det är i alla fall en chans, och Yelena tar den. Och dras förstås in i omständigheter och intriger som hon aldrig hade kunnat drömma om… (vem är förvånad)?

Poison Study är enkel fantasy med medeltidskänsla, nästan på gränsen till historisk roman om det inte vore för några småsaker. Jag blev som sagt väldigt fängslad av den, men både då och nu i efterhand har jag svårt att sätta fingret på varför. Språket är stramt och avskalat och huvudpersonen är, trots ett förstapersonsperspektiv, otroligt kall och distanserad. Kanske är det ändå de dragen som gör att boken känns fräsch och på något sätt speciell, trots att den egentligen inte har någonting som gör den unik i fantasygenren. Jag tyckte att den var läsvärd, särskilt eftersom att den kan läsas som fristående, som en sorts andrum bland alla ändlöst långa fantasyserier.

Kommentera

