Best Served Cold

Min tidigare erfarenhet av Joe Abercrombie är The First Law-serien, och alla som har läst den innan och sedan plockar upp Best Served Cold med en förhoppning om mer av samma kommer förmodligen inte att bli besvikna. Boken utspelar sig efter The First Law, men det är egentligen inget krav att ha läst den först, för kopplingarna är rätt svaga, men vissa spoilers förekommer.

Säga vad man vill, men snygga omslag är det i alla fall!

Säga vad man vill, men snygga omslag är det i alla fall!

I Best Served Cold får man följa Monzcarro Murcatto, legosoldat och före detta ställföreträdare till Nicomo Cosca (som är bifigur i den tidigare serien), i hennes strävan efter hämnd till varje pris. En strävan som tar henne kors och tvärs en kontinent utan hänsyn till vem eller vilka personer, institutioner eller maktbalanser hon trampar på under vägen. Typiskt Abercrombie, med andra ord.

Någonstans halvvägs genom boken blir jag tvärmätt på egoism och misär. På något sätt kommer läsupplevelsen av sig, kanske för att jag känner att allt blir så förutsägbart när man *vet* att alla kommer att vara sig själva närmast hela tiden. Eller kanske var jag som nybliven förälder inte mottaglig för deprimerande depravitet? Trögt gick det i alla fall, men jag måste ju påpeka att jag blev mycket nöjd med slutet och hur det knöt samman hela berättelsen i någon sorts sensmoral utan moral, om man kan säga så?

Kommentera

