Dylan Dog – Det tomma brevet

När jag öppnade mitt jubileumsnummer av Fenix häromdagen trillade det ut ett litet seriealbum från mittuppslaget (skynda dig att skaffa ditt eget nummer på närmaste Pressbyrå om du vill ha samma upplevelse)! Vilken bonus, och vad förvånad jag blev när jag insåg att det här inte var vilken gratisblaska som helst, utan ett avsnitt av Dylan Dog (som jag recenserade ett annat album om för inte alltför länge sen). Förvånad igen blev jag när jag öppnade albumet, för då Dylan Dog – Hjärta av sten var en ganska grafiskt skarp och dyster historia i svartvitt, så illustrerades Dylan Dog – Det tomma brevet i (nästan) glada färger. DD-014Det börjar precis som jag förväntar mig av Dylan: ett mystiskt brev, som visar sig komma från Dylans gamle filosofilärare, som i sin tur presenterar ett mysterium han vill ha Dylans hjälp med att lösa. Så långt förväntat, enligt boken, klassiskt deckarmanér. En vacker detalj är små filosofiska och djupsinniga citat insprängda i berättelsen på mycket naturliga ställen, vilket kanske hade känts krystat i andra sammanhang men som jag tycker passar som hand i handske med det filosofiska temat.

Det är ett kort litet album, inte ens 30 sidor långt. Jag har placerat det i skräck-kategorin, för det är där som Dylan hör hemma, men det här är inte någon vanlig läbbiga-döskallar-och-övernaturliga-varelser-skräckis. Det här är trots det enkla formatet, en sorts djupsinnig skräck som inte glider av mig så som genren brukar. Det känns inte svårt-att-släcka-lampan-läskigt på något sätt, utan snarare den typen av obehag som ett fönster in i en oönskad framtid kan ge. Dylan Dog – Det tomma brevet är ett seriealbum med djup känsla och medkänsla, och en intim kontakt med en verklighet som är verklig för många av oss, och som ingen av oss kan veta att vi kommer att kunna undgå. På så vis träffar det, som man säger på Internet, ”right in the feels”.

Kommentera

