The Night Circus

Jag kan inte komma ihåg när, om ens någonsin, jag senast läste en bok på samma sätt som jag läste The Night Circus. Boken i sig är lika magisk som cirkusen den handlar om – cirkusen som alltid dyker upp oanmäld. Helt plötsligt står den bara där på en äng i närheten och öppnar, olikt alla andra cirkusar, när mörkret faller. Att öppna boken är att kliva in i den förtrollande, förundrande, svartvita tillvaro som cirkusen är. Jag, som normalt är så krävande och analytisk när jag läser, med höga krav på berättelsens sammanhang och inre logik, på runda komplexa karaktärer och driv i berättandet, jag märker att jag aktivt försöker att inte tänka så mycket på berättelsen, utan fokuserar på att uppleva historien snarare än att läsa den. Varje mening är omsorgsfullt formulerad, inte så som jag skulle ha uttryckt mig om jag till vardags skulle få fram samma innebörd, utan för att förmedla en känsla lika väl som en berättelse.

the-night-circusDet är klart att där finns en berättelse. Där finns två griniga gamla magiker i frack och hög hatt som spelar ett magiskt spel, med var sin ung människa som spelpjäs. Cirkusen är deras spelbräde, och allt eftersom att de ungas egna magiska förmågor utvecklas, försöker de förstå det mystiska spel som de båda är brickor i. Berättelsen är grym, vacker, kärleksfull och om jag skärskådar den lite är den faktiskt inte särdeles unik och möjligen lite osammanhängande. Men framför allt är den romantisk. Men inte romantisk sådär som man brukar mena med ordet, sådär som två människor som trånar efter varandra. Den är snarare romantisk som en bal på slottet, en promenad under en gnistrande iskall natthimmel, en ensam ros i en behandskad hand, ett brev med böljande snirklig, handskriven adress. För mig var läsningen av The Night Circus en drömsk, nästan en spirituell upplevelse, som totalt lyckades med att svepa med mig i sin ömsinta historia och underbara stämning trots att jag har läst den på ett upphackat sätt och inte vid många tillfällen har fått möjlighet att läsa länge i sträck. Den förtjänar med råge alla blurb-orden på framsidan, trots att jag var helt säker på att jag aldrig skulle hitta en bok med just dessa ord som jag skulle tycka om. Jag kan varmt rekommendera den som en enkel, men ändå otroligt immersiv läsupplevelse utöver det vanliga.

Kommentera

