A Game of Thrones

Jag har få principer kring mitt urval av litteratur, men efter att ha gått på några minnesvärda minor i min ungdom så har jag en: jag läser inte bokserier förrän de har kommit ut i sin helhet. Jag har varit duktig och principfast och allt sånt där i många år nu, men efter att ha sett säsong 6 klarar jag det inte längre. Så, för att parafrasera Yara (el. ”Asha”, som hon heter i böckerna) Greyjoy: fuck principer, let’s have instant gratification! Med andra ord: jag läser just nu George R. R. Martins A Song of Ice and Fire, ursprunget till tv-serien Game of Thrones. Än så länge har jag hunnit avverka första boken som heter just A Game of Thrones, och sällan har jag fått så exakt vad jag förväntade mig av en bok. Första säsongen av tv-serien återberättar boken med högre precision än vad jag trodde var möjligt, med scener och repliker återgivna ordagrant i många fall. Några enstaka scener och händelser är såklart utelämnade, men de hör ändå till undantagen. Trots detta är läsningen inte ett dugg tråkig. Om jag någon gång ska gå tillbaka till skolvärlden och undervisa i svenska kan jag gladeligen tänka mig att använda säsong 1 av tv-serien tillsammans med denna bok (eller, efter sammanstöt med verkligheten, urval ur båda delar) som ett diskussionsunderlag till ett arbete kring olika mediers olika förutsättningar för berättande. För det är i allt väsentligt samma historia som berättas, och ändå känns den helt annorlunda i bokform. Den audiovisuella berättelsen i tv-serien är medryckande, praktfull och bombastisk, men den känns ändå som en enkel sammanfattning av den fylliga berättelsen i böckerna. Här får karaktärerna ett inre liv som man inte har lyckats att komma i närheten av att gestalta i det höga tempot som TV kräver, och berättelsen får ett djup och en historia som bara kan skymtas i tv-serien och då bara när det är nödvändigt för att förstå vad som händer i nuet.

13496A Game of Thrones är första delen i en episk (och oavslutad!) fantasysaga som berättas i förstaperson ur ett antal olika karaktärers perspektiv. Det sägs att Martin hämtade mycket inspiration från Rosornas krig när han skissade upp den här serien, och för den som känner till detta kan mycket av det anas i berättelsen, men den är också så mycket mer än så – den historiska kampen om kungamakten i England blir bara ett skelett att hänga upp en fyllig och komplex berättelse på. Det här är fantasy som gör allt för att plocka bort barn-och-ungdoms-stämpeln som genren hade på 90-talet när boken kom ut: här är gruvliga stympningar av alla möjliga kroppsdelar inklusive halshuggningar, det är lögner och ränkspel, incest, horeri (varför är detta alltid en sån självklarhet i vuxenfantasy?), våldtäkter och ond, bråd död. Ingen går säker, inte ens fokuskaraktärerna.

Efter att ha sett tv-serien har jag ett visst informationövertag och kan bara konstatera att om böckerna i stora drag följer serien så är Martin en lurig jävel – här och där antyds saker, subtilt men ändå tydligt, på ett sätt som totalt hade gått mig förbi om jag inte suttit med facit i hand. Jag ser definitivt fram emot att läsa resten av serien (skriv färdigt nån gång då, gubbe!), för TV i all ära, men för att få den fulla berättelsen och den fullkomliga upplevelsen finns det inget annat alternativ än att ta sig an böckerna.

Se även A Song of Ice and Fire del 2-5, där jag recenserar nästkommande delar i serien.

2 thoughts on “A Game of Thrones

    • Säg inte det! Se på hur det blev med Wheel of Time, där dog ju författaren men det blev klart ändå. Jag tror nog att det finns tillräckligt med kommersiellt intresse i det för att den ska bli klar oavsett, även om det tar många år. Och kanske måste Brandon Sanderson rycka in igen? ^^

Kommentera

