På gott och ont

Jag var på biblioteket i ett annat ärende, men när jag såg en bok med undertiteln ”boktips om fantasy och skräcklitteratur” på hyllan kunde jag helt enkelt inte låta bli. Boken heter På gott och ont och författaren heter Annika Johansson, som jag känner igen från Världar av mörker, världar av ljus, som var kurslitteratur i en kurs jag läste för år och dar sen. I båda dessa böcker får jag uppfattningen att författaren är en utböling som tittar in lite på vår exotiska vana att läsa genrelitteratur utan att själv vilja vara en del av nördkulturen, vilket gör att allt hon skriver känns lite själlöst och distanserat. pa_gott_och_ontBara det faktum att På gott och ont listar David Eddings böcker under samma rubrik som Tolkiens gör att hon förlorar lite trovärdighet i mina ögon… Annars är boken precis vad undertiteln säger – boktips i fantasy- och skräckgenrerna. Här listas titlar sida upp och sida ner med en mycket kort och rätt skinntorr beskrivning vardera, knappt ens ett stycke långa i de flesta fall. Det är indelat under rubriker som Historisk fantasy, Humor och Helvete och himmel. Och det är egentligen allt den här boken är. En lista med titlar, klassificerade och prydligt stoppade i fack. Om man har torka av sällan skådat slag i sin att-läsa-lista (ha! Inte ett vanligt problem, direkt) eller om man har väldigt specifika önskemål om subgenrer så kan nog den här boken vara till hjälp, men annars känns den mer som en krycka för den som är helt obekant med genren och vill hitta någonstans att börja, eller för den som vill förhålla sig till fantasyläsare lite som en ornitolog som studerar, bockar av och klassificerar exotiska fåglar, men för den som redan är frälst känns den inte särskilt hjälpsam.

2 thoughts on “På gott och ont

  1. Intressant. Jag har också läst ”Världar av ljus…”, men denna kände jag inte till. Vad gäller nördkultur så har iaf författaren suttit med i en panel på en sf-kongress, så hon kan inte ha någon extrem beröringsskräck. Däremot har jag för mig att hon är bibliotekarie och framför allt vänder sig till andra bibliotekarier som behöver få bättre koll på fantasy. Hon nämnde i panelen att hon varit ute och missionerat på biblioteken under 90-talet. Ja, så jag antar att ditt intryck stämmer perfekt! 🙂

Kommentera

