Warlock II – The Great Mage Game

20140601_193903The Great Mage Game är, som kanske hörs på namnet, en klassisk ”Sword & Sorcery”-fantasy full med mäktiga ärkemagiker, alver, dvärgar, råttmän och odöda. Vi får följa köldmagikern Nicholas Frost, som tillsammans med den store magikern Miralbus Card och hans armé försöker frälsa världen Ardania från the United One, som också är en mäktig magiker. Vi får se berättelsen genom Frosts ögon när han och hans anhang anländer till landet Runcelak för att försöka rekrytera dess teknologiskt avancerade innevånare, svarterna, till  sin sak. Men de är inte de enda som har kommit på den idén… Sedan följer ett diplomatiskt spel där allt såklart inte är vad det ser ut att vara, och frågan som alltid är vem man kan lita på, och hur långt?

Boken utspelar sig i samma universum som datorspelet Warlock II: The Exiled (som jag inte har spelat). Det lyser förstås igenom ibland att det ligger ett spelsystem bakom boken, framför allt i hur ”tekniskt” användandet av magi beskrivs, men jag upplever det egentligen inte som störande för berättelsen. Boken är föredömligt kort, bara ca 160 sidor, och har ett enkelt språk och en enkel men förvånansvärt underhållande berättelse. Dock saknas stora delar av bakgrunden till berättelsen i boken, som jag som inte har spelat datorspelet får försöka gissa mig till. Här och var kommer små pusselbitar, jag kan fylla ut delar av tomrummet mellan dem med hjälp av lite genrekompetens, men bilden blir ändå inte komplett. Berättelsen är helt okej, men känns för mig inte så storslagen som jag tror att den är tänkt att vara. Förmodligen får man en helt annan läsupplevelse om man spelat spelet.

Det här är ingen bok som kommer att vinna några litterära priser, eller som tänjer på gränser och är nyskapande på något sätt. Men det är lite avslappnad mys-fantasy, som jag tror kan vara engagerande för alla som har spelat något av Warlock-spelen.

Recensionsexemplar från Paradox Interactive. Recensionen har tidigare publicerats i Fenix 4/14.

Lämna en kommentar